Jdi na obsah Jdi na menu
 


Model Tatra T 77 1936 (1:43)

12. 5. 2010

Pro náš první příspěvek v nové rubrice ,,Modelařina", jsme si pro Vás připravili model automobilu TATRA T 77 1936 v měřítku 1:43. Jedná se o limitovanou sérii 999 kusů. Tento model vyrobila firma IXO models pro FOXtoys. A protože jen fotografie by nestačily, tak jsme pro Vás připravili i malou ,,exkurzi" do historie tohoto nádherného vozu.

 

Historie

V roce 1931 začala Tatra, po pokusech s prototypem malého automobilu s motorem vzadu označeným jako Tatra V 570, s vývojem nového velkého a luxusního vozu s aerodynamickou karosérií. Vývoj probíhal za přísného utajení.   Tak vznikl druhý prototyp V 570 (1931) s opravdu proudnicovou karosérií.            Z něj odvozený prototyp vozu T 77 byl prvním automobilem, jehož aerodynamické vlastnosti se optimalizovaly a testovaly v aerodynamickém tunelu, do té doby používaném pro vývoj a testy letadel a vzducholodí. Duchovními otci pokrokové řady vozů Tatra byli Hans Ledwinka jako šéfkonstruktér a inženýr Erich Ubelacker odpovědný za karosérii. Návrh karoserie vycházel i z nápadů a znalostí švýcarského aerodynamika maďarského původu Paula Jaraye.

Tatra 77

Tatra 77 byla poprvé představena 5.března 1934 na pražském autosalonu a na podzim 1934 na autosalonu v Paříži. Její uvedení i zde způsobilo senzaci. Už během března 1934 tak začala éra sériové výroby automobilů Tatra s aerodynamickou karosérií, vzduchem chlazenými motory uloženými vzadu a výkyvnými poloosami.

T 77 byla také prvním automobilem firmy s celoocelovou samonosnou karosérií na podvozku založeném na tatrovácké koncepci. Motor byl umístěn dozadu přímo k hnané nápravě, čímž odpadl obvyklý středový tunel pro centrální rouru a výfukové potrubí. Tím také došlo ke snížení hmotnosti, což bylo jedním z cílů konstruktérů, mimoto podvozek tak mohl být velmi plochý. Součinitel odporu T 77 měl hodnotu 0,36. To umožňovalo vozu lehce dosáhnout a udržet maximální rychlost 145 kilometrů za hodinu, a to s motorem o výkonu „pouhých“ 44 kW, když běžné vozy té doby k tomuto potřebovaly motor o výkonu přes 75 kW. Charakteristickým znakem T 77 byla také záď zvolna splývající až do úrovně podlahy.Byla rozdělena svislou centrální plochou, která byla u různých typů různě velká a měla vyrovnávat účinek bočního větru na vůz s lehkou přídí.Vůz byl poháněn vzduchem chlazeným osmiválcovým motorem uspořádaným do V s rozvodem OHC.Ten při objemu 2969 cm³ dával výkon 60 koní (44 kW) a umožňoval 1700 kilogramů těžkému vozu vyvinout maximální rychlost 145 km/h. Do roku 1935 bylo vyrobeno 101 kusů typu T 77.

Tatra 77 A

V roce 1935 byl vyvinut zdokonalený typ T 77 A. Tato přepracovaná verze používala motor s objemem 3378 cm³ o výkonu 75 koní (55 kW), součinitel odporu byl snížen na hodnotu 0,21. Rozvor byl prodloužen o 10 centimetrů, čímž se zlepšily jízdní vlastnosti. Zvýšila se i maximální rychlost na hodnotu přes 150 km/h. Opticky je typ 77 A lehce rozeznatelný - poprvé byl u vozu Tatra použit třetí přední světlomet - umístěný uprostřed. I když byl v roce 1936 představen následující typ T87, výroba T 77 A pokračovala díky neustávajícímu zájmu a tak bylo do roku 1938 vyrobeno celkem 154 kusů.

Celkově bylo vozů T 77 a T 77 A ve všech provedeních vyrobeno 255 kusů (nepočítaje prototypy), přičemž díky přáním a požadavkům zákazníků a ruční výrobě byly všechny vozy v detailech odlišné.

 Technická data

Typ 77 modely 1934-35

  • Délka: 5130 mm
  • Šířka: 1700 mm
  • Výška: 1500 mm
  • Rozvor: 3150 mm
  • Rozchod vpředu: 1300 mm
  • Rozchod vzadu: 1300 mm
  • Světlost: 220 mm
  • Motor: osmiválcový do V s rozvodem OHV, vzduchem chlazený (2 axiální ventilátory)
    • Objem: 2969 cm³
    • Výkon: 60 koní (44 kW) při 3500 ot/min
  • Převodové ústrojí:
    • Spojka: mechanická jednolamelová suchá, Komet Mecano
    • Převodovka: čtyřstupňová, 3. a 4. stupeň synchronizovány
  • Poháněná náprava: zadní
  • Hmotnost: 1700 kg
  • Maximální rychlost: 145 km/h (údaj výrobce)
  • Spotřeba: 14-16 l/100 km

Typ 77 A modely 1935-38

  • Délka: 5410 mm
  • Šířka: 1700 mm
  • Výška: 1500 mm
  • Rozvor: 3250 mm
  • Rozchod vpředu: 1300 mm
  • Rozchod vzadu: 1300 mm
  • Světlost: 220 mm
  • Motor: osmiválcový do V s rozvodem OHC, vzduchem chlazený (2 axiální ventilátory)
    • Objem: 3378 cm³
    • Výkon: 75 koní (55 kW) při 3500 ot/min
  • Převodové ústrojí:
    • Spojka: mechanická jednolamelová suchá, Komet Mecano
    • Převodovka: čtyřstupňová, 3. a 4. stupeň synchronizovány
  • Poháněná náprava: zadní
  • Hmotnost: 1800 kg
  • Maximální rychlost: 150 km/h (údaj výrobce)
  • Spotřeba: 14-16 l/100 km

     

    Další detailnější informace o voze naleznete zde:

    www.tatraportal.sk

    www.aerotatra.czweb.org

 

Náhledy fotografií ze složky Tatra T 77

 

 



Kontakt

Pevnostní muzeum v Sazené z.s.

Nad Nádražím 129
Zadní Třebaň, 267 29

Vlastní muzeum se nachází
v obci Sazená.

+420 737 341 932

muzeum@ropiksazena.cz